המדבר המערבי - מצרים, פברואר 2010

זמן רב עבר מאז ששמעתי על נפלאות נופיו של המדבר המערבי ועד לאותו בוקר שבו נשאלתי האם ברצוני להצטרף לטיול שכזה.
רשימת עשרים המשתתפים ברי המזל נסגרה במהירות. ההתארגנות החלה: כרטיס טיסה לקהיר, ויזות למצרים – נקבל? לא נקבל? כשהכול הסתדר, נותר רק לצפות לתאריך המיוחל.
כך נסענו חבורת גברים בגילאי 21-69, אוהבי טבע, מדבר ונהיגת שטח.

מפה לווין בטיול במדבר המערבי
המדבר המערבי הוא חלק ממדבר סהרה ומשתרע על שני שליש משטחה של מצרים. זהו האזור הצחיח של הסהרה. המצרים חיים על עשרה אחוז בלבד משטח מצרים, בעמק הנילוס והדלתא. רוב שטח המדינה נטוש, אין דרכים, אין כבישים. מקור השם אל-סהרה הוא שיבוש צרפתי של הכינוי סחראווי, אדם שחי בצייה. צייה היא מדבר ללא משקעים, ולא ניתן להוביל בו צאן.

התחלנו את המסע מקהיר לכיוון נאת המדבר סיווה הקרובה לגבול הלובי, נסיעה של כ-750 ק"מ.
הדרך החלה לאורך הים התיכון וכך הגענו לתחנתנו הראשונה באל-עלמין. במקום זה בסוף שנת 1942, במלחמת העולם השנייה, צבא בריטניה בראשות הגנרל מונטגומרי הביס את הלוחמים הגרמנים והאיטלקים בראשות הפילדמרשל רומל. כאן נעצרה התקדמות הצבא הגרמני והוסרה סכנת השמדת חצי מליון היהודים שחיו אז בארץ ישראל. במקום הוקם מוזיאון המלחמה המצרי שבו בקרנו.

לקראת ערב הגענו אל נאת המדבר סיווה. בשטחה צומחים כמיליון עצי תמר, המשמשים את המקומיים לאוכל, חיזוק קורות הבית, חימום ויצירת תרופות. בסיווה נמצאים שני אגמים ענקיים עם מים מליחים. הסברה היא כי ממערב לנילוס קיימת שלוחה תת-קרקעית הזורמת תחת המדבר המערבי. במרכז הישוב על גבעה נמצאת שאלי, הכפר העתיק של סיווה שבתיו נבנו מבוץ.
סיווה יושבה בתקופת רעמסס ה-3. בסיווה נמצא המקדש של אמון, מימי מצרים העתיקה. במקדש ישב האורקל, כהן דת מכובד המשיב על שאלות לגבי העתיד, שאף אלכסנדר מוקדון נועץ בו. במקדש כתב הירוגליפי.
עצרנו במעיין קליאופטרה שמהווה מקום רחצה ורענון.
מכיוון שסיווה קרובה מאוד לגבול הלובי, המשך הדרך מחייבת לווי שוטרי משמר-הגבול המצרי.
מעיין קליאופטרה במדבר המערבי

ים החולות הגדול
גדול זה עניין יחסי, יש המון מדבר. ים החולות הגדול הוא 7 פעמים שטח ישראל. כ-800X300 ק"מ, מצפון לדרום. זהו מדבר החולות מהגדולים בעולם. כמות המשקעים השנתית היא 0 עד 5 מ"מ גשם. אין חיים במדבר הזה.
מסופר על הצבא הפרסי של קמפזיס, שבמאה ה-6 לפני הספירה, ניסה לתקוף את מקדש האורקל בסיווה, בהליכה של כחודש ימים במדבר, ללא מים. 50,000 חיילים נעלמו כלא היו בים החולות. עד היום מגיעות משלחות מחקר לחפש את עקבותיהם.
ים החולות בנוי מדיונות אינסופיות, רכס חול אינסופי בגובה 100 מטרים. פני הקרקע בתוליות, הרוח מסיעה את החול, ומיישרת את פני הדיונות. לא משנה כמה קוליסים פתחנו, לטיילים הבאים יחכו דיונות כאילו חדשות.

דיונה  - בטיול במדבר המערבי 1 דיונה  - לטייל במדבר המערבי 2 דיונה  במצרים 3 דיונות במדבר המערבי קוליסים במצרים עקבות בדיונות במדבר המערבי

תשכחו מהדיונה הגדולה באשדוד, תשכחו מהדיונות של חלוצה, תשכחו מוואדי ראם בירדן. המדבר המערבי הוא לגמרי דבר אחר. "לתת בגז" בדיונות של ים החולות הגדול, מייצר המון אדרנלין, כיף גדול. אמנם, לעיתים שוקעים וצריך לדחוף, לגרור ולהשתמש בשפאלות, אבל זה רק מגביר את ההנאה.

לטייל במדבר המערבי - ירידה בדיונה ירידה בדיונה גבוהה קוליסים בדיונה מצרים - שפאלות

חייבים לצאת למסע כזה במספר ג'יפים, אם הרכב נשבר אתה מת. נמצאים במרחק מאות קילומטרים ממקום ישוב, אין אפילו טעם להתחיל לצעוד. חצינו את ים החולות הגדול במשך יומיים.
לפתע הגענו לבאר הרוסית, צינור מים שמזרים מים מתוך האדמה. הרוסים ניסו בתחילת שנות ה-70 למצוא נפט. נפט הם לא הצליחו למצוא, ועזבו את המקום כאשר מים יוצאים מתחת לפני האדמה.

לאחר חציית ים החולות הגדול הגענו לנווה המדבר פראפרה. בפראפרה ממתינה לנו הפתעה, מעיינות מים חמים שפורצים מעומק של 3 ק"מ אל בריכה מלאכותית. רחצה מהנה סתם כך באמצע המדבר לאחר נסיעה כה ארוכה.

המדבר הלבן
המדבר הלבן בנוי מסלע גיר לבן ששקע בים בעומק של 20-50 מטרים. זה היה אזור של ים שיצר משקע גירני לפני כ-60 מליון שנה, אנחנו על קרקעית קדומה. המקום נמצא היום במרחק של כ-600 ק"מ מהים התיכון. באזור נמצאות אלפי פטריות עשויות אבן גיר עד גובה 20 מטר, פסלי אבן סוריאליסטיים שנוצרו ע"י שחיקת הרוח.
מדבר מערבי - מדבר לבן
לפתע הגענו למערת ג'ארה – חור בקרקע, שמוביל למערה קרסטית המכילה מאות נטיפים. הזקיפים מכוסים ע"י חול, שחודר כל הזמן לתוך המערה. נראה שיום יבוא והמערה תיסתם בחול. מערת הנטיפים מעידה שהאזור היה מאוד גשום בזמן שנוצרה.
מערת ג'ארה - נטיפים במדבר המערבי
עמק הלווייתנים בוואדי אל-ראיין
ים הטטיס התרוקן לפני כ-40 מליון שנים. בעת התרוקנות הים, בעלי החיים שחיו בו ניסו למצוא מקומות נמוכים שעדיין לא התרוקנו ממים. אולם, גם מקומות אלו יבשו בסופו של דבר. אירוע שהשאיר במקום עשרות שלדים מאובנים של לווייתנים וחיות ים. מראה ממש מדהים.
עמק הלוויתנים במדבר המערבי
בחזרה לקהיר. מחזירים את הג'יפים ולמען הגיוון, יצאנו ליום טיול באוטובוס. בקרנו בפירמידות של גיזה והספינקס השומר על אחת מהן. ביקרנו בבית הכנסת בן-עזרא, בו נאספה הגניזה הקהירית, שאפשרה לנו לחקור אלפי מסמכים המעידים על חיי היהודים במצרים במאות 9-19.
בקרנו גם במוזיאון המצרי, שבו מומיות ותערוכת ממצאי תות אנך-אמון.
הסיור הסתיים בשוק העתיק הססגוני של אל-חלילי, שם לגמנו תה בבית הקפה אבו-מאזן.

אי אפשר לסיים בלי לספר על רמת השרות הגבוהה אותה קיבלנו מהצוות המצרי. ג'יפ לוגיסטי שליווה את השיירה וההפסקות המדבריות שאורגנו על ידי הצוות. בכל חנייה בוצעה פריסה, נפתחו שולחנות וכסאות לצידם. בחניות הלילה נפרס סביב מתחם האוכל שטיח בעמידה להגנה מהרוח. הטבח הכין אוכל משובח. סופקו קינוחים מתוקים, שתייה קרה וציוד לחניית לילה.
חניית לילה בטיול למצרים
תודות לשחר שקורי הגדול מכולם על היוזמה, היצירתיות והמנהיגות!
למשתתפים: גיא, שי, אלברט, יוסי, נתי, יובב, חן, אלי, בנימין, רוני, איתן ר, גדי צ, ליאור, איתן ש, דורון, יגאל, עמירם וגדי ל.
לצוות המצרי: ראמי, סעיד, שריף, מהאר, הטבח, הנהגים, והעוזרים.
פירמידות בגיזה קהיר - צוות המדבר המערבי
נשתמע בדרכים, אברהם.

אני מקווה להוציא בחורף הבא טיול למצרים...

אם ברצונך לטייל במדבר המערבי במצרים, או לקבל פרטים נוספים לגבי סיורים חווייתיים, נא ליצור קשר