הר כרכום

פרופ' עמנואל ענתי פיתח תיאוריה שהר כרכום שבנגב, הוא הר סיני

הר כרכום
Areas:

Was the location of Mount Sinai found?

Professor Emmanuel Anati developed a theory that Mount Karkom in the southwestern Negev, on the Israeli/Egyptian border, is the biblical Sinai mountain.

In December, during the short days of the year, there is an event where a light looks like a fire coming out of the rock - the ‘burning bush’.

The constitutive divine episode, in which the Torah was given to Moses and the people of Israel, was held on Mount Sinai. The location of Mount Sinai is not explicitly stated in the Bible. For years we know that Mount Sinai may be in Sinai – it might have been Jabel Musa (Moses Mountain, in Arabic), Jabel Hilal, or other mountains.

Prof. Anati, an Italian Israeli archaeologist, has been digging on Mount Karkom for 30 years, claiming it is Sinai Mountain. Around the mountain are 1,300 archaeological sites and some 44,000 millennial rock paintings, mostly on the mountain. Some of the supportive findings within the paintings are a temple built of 12 unhewn stones, as the number of tribes of Israel, facing east. A rock painting reminiscent of the Tablets, a painting reminiscent of the Menorah - seven-cane lamp, a snake painting with a wooden club, the location of the mountain on the way from Kadesh-Barne’a, within walking distance of 11 days, and more.

There is no doubt that the mountain holds a unique sanctity. It has been a pilgrimage site for thousands of years and has been frequented by members of many civilizations.

The phenomenon was discovered several years ago; It is hard to describe it in words; it should be seen. In the afternoon of December, a glowing aura of light, which looks like fire, emanates from an opening in a rock, illuminating the edges of the rock with yellow-orange color. This climax of this glowing takes place on December 21, the shortest day of the year, at noon.

“Now Moses was tending the flock of Jethro his father-in-law, the priest of Midian. And he led the flock to the back of the desert and came to Horeb, the mountain of God. 2 And the Angel of the Lord appeared to him in a flame of fire from the midst of a bush. So he looked, and behold, the bush was burning with fire, but the bush was not consumed” (Exodus 3:1-2).

A trip to the Mount Karkom area is not easy. Most of the archeological sites or the rock paintings on the mountain are very hard to find. Without knowledge of the area and a guide familiar with the mountain - many of these sites would probably not be visible and clear on the surface. Desert archeological sites from the Paleolithic, Neolithic, Chalcolithic, and Bronze periods are not impressive. You should bear in mind that open desert temples, such as Mount Karkom, cannot be compared with classical temples of Greek and Roman cultures.

Mount Karkom and its surrounding area have about 1300 archaeological sites from the Paleolithic period to the later Arab period. Most of the findings are attributed to the Middle Bronze Age. About 44,000 rock paintings were also found. This is a rare concentration in quantity for such a small area. An archeological site in the middle of the desert might often be two stones standing on its side, or a low stone wall. There are no substantial impressive sites in the desert. Desert archeology is minor. One needs to adjust his mindset to understand the findings. Most of the archaeological sites have been surveyed around the mountain, while most of the rock paintings are on the mountain itself, usually around the places where there was pasture for the flock.


How to get there -

It must be remembered that the mountain is in a military training and fire area, so it can only be reached ONLY on weekends and holidays (when there are no army training). One must come from the east, through the Zihor and Faran streams. It is only possible to reach using 4X4 vehicles.  Park in the overnight car parking. Due to the long trip to the area, accommodation at the foot of the mountain should be considered.

Contact us:

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

הר כרכום

פרופ' עמנואל ענתי פיתח תיאוריה שהר כרכום שבנגב, הוא הר סיני

הר כרכום
אזורים:

האם נמצא מקומו של הר סיני?

פרופסור עמנואל ענתי פיתח תיאוריה שהר כרכום שבדרום מערב הנגב, על גבול מצרים, הוא הר סיני המקראי.

בחודש דצמבר, בימים הקצרים בשנה, מתקיים אירוע בו נראה אור כמו אש שיוצא מהסלע – "הסנה הבוער".

המעמד האלוהי המכונן, בו ניתנה תורה למשה ולעם ישראל, נערך בהר סיני. מיקומו של הר סיני אינו מצוין במפורש. במשך שנים אנו יודעים שיתכן והר סיני נמצא בסיני – ג'בל מוסא, ג'בל הילאל או אחרים.

פרופ' ענתי, ארכאולוג ישראלי איטלקי, חופר בהר כרכום כבר 30 שנים, וטוען שזהו הר סיני. סביב להר 1,300 אתרים ארכאולוגיים וכ-44,000 ציורי סלע בני אלפי שנים, בעיקר על ההר. בהם מקדש שבנוי מ-12 אבני גוויל, כמספר שבטי ישראל, שפונה לכיוון מזרח. ציור סלע שמזכיר את לוחות הברית, ציור שמזכיר מנורת שבעת קנים, ציור נחש ומטה, המצאות ההר על הדרך מקדש ברנע במרחק 11 ימי הליכה, ועוד.

מקדש 12 אבנים
מזבח 12 אבנים

אין ספק שלהר קדושה מיוחדת. זהו אתר עלייה לרגל, שבמשך אלפי שנים פקדו אותו בני תרבויות רבות.

את התופעה שהתגלתה לפני מספר שנים, קשה לתאר במילים, צריך לראות זאת. בשעות הצהרים בימי חודש דצמבר, יוצאת הילה זוהרת של אור, שנראית כמו אש, משוליו של פתח בסלע, ומאיר את השוליים בצבעי צהוב כתום. שיא הזוהר הזה מתקיים ב-21 בדצמבר, היום הקצר בשנה, ב-12 בצהרים.

הסנה הבוער
האם זה הסנה הבוער?

וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה. וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהֹוָה אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיַּרְא וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ וְהַסְּנֶה אֵינֶנּוּ אֻכָּל. (שמות ג').

טיול באזור הר כרכום אינו פשוט. רוב האתרים בהר הינם אתרים ארכאולוגיים מדבריים פשוטים או ציורי סלע. ללא ידע בתחום, וללא מדריך המכיר את ההר, יש להניח שרבים מאתרים אלו לא יהיו גלויים וברורים על פני השטח. אתרים ארכיאולוגיים במדבר מהתקופות הפליאוליתית, ניאוליתית, כלקוליתית וברונזה, אינם מרשימים. יש להבין שלא ניתן להשוות בין מקדשים פתוחים מדברים, עם מקדשים קלאסיים של תרבויות יוון ורומי.

בהר כרכום ובסביבתו הקרובה נמצאו כאלף ושלוש מאות אתרים ארכיאולוגיים מהתקופה הפליאוליתית ועד לתקופה הערבית המאוחרת. רוב הממצא מיוחס לתקופת הברונזה התיכונה. כמו כן נמצאו כ-44,000 ציורי סלע, ריכוז נדיר בכמותו לשטח כה קטן. אתר ארכאולוגי במדבר הינו לעיתים שתי אבנים העומדות על צדן, או חומת אבן נמוכה. אין במדבר אתרי ענק מרשימים. הארכיאולוגיה המדברית היא מינורית, יש להסתגל אליה על מנת להבין את הממצאים. רוב האתרים הארכאולוגיים נסקרו סביב ההר, בעוד רוב ציורי הסלע נמצאים על ההר עצמו, בד"כ סביב המקומות בהן היה מרעה עבור הצאן. כמות כה גדולה של אתרים מעידה על מקום מסחר, מקום מעבר.

המדבר הוא שולי החברה, נמצא מחוץ למקום יישוב קבע. אך, במדבר ניתן להאכיל את הצאן. חז"ל אומרים ש-מדבר = מרעה. "להדביר את הצאן", משמעו, להוריד את הצאן על ברכיהם. אם תימצא צמחייה רב שנתית בערוצי הנחלים, זהו מדבר. אם אין צמחייה רב שנתית, זוהי צייה. במדבר נוכל להוביל את הצאן, זהו מקום נוודי הצאן, ובצייה לא. (בקר לא מגדלים במדבר).

במדבר אין עץ, לא ניתן לבנות ולהעמיד פיגומים, ולכן לא ניתן לבנות לגובה. הבנייה תיעשה באופן מינורי ע"י אבן. אבן ניצבת על צידה הצר, חשודה בהעמדתה ע"י אדם. כך נוצרו מקדשי פולחן. לעיתים לרגלי האבן הניצבת, הונחה אבן מנחה.  

יעקב הציב מצבה לאחר חלומו המפורסם, זו בית אל. משיחת שמן על מצבה מהווה אלמנט פולחני.

חברות נוודיות ייצרו את הדתות המונותאיסטיות.

עקרב, נחשים ושרף

הר כרכום מתנשא לגובה 842 מטר, כ-200 מטר מעל הרמה סביבו. אורך ההר כ-9 ק"מ.

על ההר מצאי עצום ואיכותי של אבני צור אאוקניות. הצור היווה משאב חשוב של תרבויות קדומות, שיצרו כלים לרוב. הצור על ההר היווה גם חומר גלם שסייע ליצור כלים ותרבויות רבות, שאליו עלו לרגל. זו אחת הסיבות להתקדשות ההר.

שבט העזאזמה קרא להר ג'בל עידיד, הר החוגגים / חגים.

ציורי הסלע מהווה עדות לתרבות פנאי, המאפיינת רועי צאן. אומנות זו היוותה אופן העברת מידע, לפני המצאת הכתב. הציורים נעשו על גבי פאטינה, שכבה בעובי 2-3 מ"מ. תהליך הפאטיניזציה על גבי סלע הגיר הבהיר נעשה בעקבות תהליך טבעי בו מינרלים הנמצאים בסלע, עולים בעליה נימית (קפילרית) אל פני הסלע, מתחמצנים, ויוצרים קרום נוקשה וכהה העשוי ברזל ומנגן, המכונה פאטינה. כשחורצים בפאטינה ע"י אבן צור, נקבל ציור בהיר על רקע כהה. המומחים עבדו עם פטיש ואזמל על גבי הסלע. גיל הציורים נקבע ע"י רמת צבע הפאטינה. אורך 6000-7000 שנים לפאטינה לחזור ולהחליף את צבע הציור הבהיר בצבע הפאטינה הכהה. פרופ' ענתי טוען שגיל רוב הציורים מתקופת הברונזה התיכונה, לפני כ-4000 שנים.  

רוב הציורים מתארים סצנות צייד, כלבים רודפים אחרי יעלים וחיות אחרות. מבדילים בין החיות השונות ע"י זווית הזנב, ואופי הקרניים. לעיתים הציורים מצוירים באופן מוגזם, על מנת להדגיש את מין החייה.

ציורים אחרים מתארים סצנות תפילה. סצנות בודדות הן בעלות אופי תנכ"י.

בציורים נוכל לראות ציור נחש ומטה, הנס של משה ואהרון.

ציור לוחות הברית, 10 משבצות מסודרות בסדר – 2, 6, 2.

ציור עקרבים, נחשים, לטאות ושרף. מזכיר את הופעת משה ואהרן לפני פרעה.

ציור שמזכיר מנורת שבעת קנים, ועוד.

האם אלו לוחות הברית?

איך מגיעים -

ההר נמצא בשטח אש (ובשמורת טבע), ולכן ניתן להגיע אליו בסופי שבוע וחגים בלבד. יש להגיע ממזרח, דרך נחלי ציחור ופארן. ניתן להגיע ברכב רב מינוע בלבד. עקב הנסיעה הממושכת בשטח, יש לשקול לינה למרגלות ההר, בחניון הלילה.

בפסח בד"כ, שוהה למרגלות ההר משלחת המחקר של פרופ' עמנואל ענתי.

צרו קשר:

תודה רבה!
הודעתכם התקבלה.
אופס! קרתה תקלה.
נסו לרענן את הדף ולשלוח שוב